Meikarta, miasto zgodnie z planem

Czy indonezyjska Meikarta, miasto budowane według ustalonego z góry planu, może stać się kiedyś centrum rozwoju gospodarczego całej Indonezji?


Zazwyczaj miasta powstają na przestrzeni setek lub tysięcy lat. Tam gdzie dziś stoi Nowy Jork, czterysta lat temu mieszkało 30 osób. Wioska, która dziś jest Barceloną istniała już 2 tysiące lat temu. Pekin powstał w 1046 roku p.n.e., a indonezyjska Jakarta w czwartym wieku n.e.
Ta ostatnia jest dziś centrum ekonomicznym i kulturalnym Indonezji, mieszka tu ponad 10 milionów ludzi, a tzw. Jabodetabek czyli Jakarta plus przedmieścia tworzą drugą na świecie pod względem wielkości, zaraz po Tokio, liczącą ponad 30 milionów ludzi, aglomerację miejską. Jakarta boryka się z szeregiem poważnych problemów społecznych związanych z szybkim i nie do końca przewidywalnym i kontrolowanym rozwojem miasta. Zanieczyszczenie powietrza, bezrobocie, przeludnienie, niedostosowany do potrzeb mieszkańców rynek mieszkaniowy to tylko niektóre z tych problemów. 

Rząd Indonezji postanowił odciążyć miasto, zainwestować w cały region i stworzyć warunki pod kolejne inwestycje na szeroką skalę, m.in. pod tzw. planowane miasta. Takie miasta nie są wynikiem stopniowego rozwoju, który trwa setki i tysiące lat ale powstają w ciągu kilku lat na podstawie precyzyjnie przeprowadzonych badań i planów, na terenach wcześniej niezamieszkanych, zazwyczaj niespecjalnie uprzemysłowionych. 

Jednym z taki miast nich jest Meikarta Satelite City, która powstaje właśnie 40 km od Jakarty i 108 kilometrów od Badung, w zachodniej części wyspy Java. Niedawno rozpisano przetarg na budowę zabudowy mieszkaniowej miasta, który według brytyjskiego Reuters wart jest 10 miliardów dolarów. 


Aby wzbogacić infrastrukturę regionu rząd Indonezji zaplanował sześć gigantycznych inwestycji: 

szybką kolej na trasie Jakarta-Badung, port głębokomorski w Patimban, międzynarodowe lotnisko Kertajati, małą kolej automatyczną (czyli taką, która operuje małymi pociągami w trybie automatycznym, bez maszynisty), podniesioną autostradę z Jakarty do Cikampek, lokalną sieć kolejki szynowej łączącej wszystkie okoliczne miasta i miasteczka.

Ponieważ miasto zaplanowano jest odgórnie, wszystko w Meikarcie jest policzone i mieści się w imponujących, okrągłych cyfrach. Oto kilka z nich. Docelowo swoje siedziby będzie miało w Meikarcie ponad 5 tysięcy lokalnych i międzynarodowych firm. Miasto otacza 6 gigantycznych parków przemysłowych, skupiających przemysł motoryzacyjny, który produkuje łącznie ponad milion samochodów i 10 milionów motocykli rocznie. W pierwszej fazie rozwoju w Meikarcie powstaną 22 miliony metrów kwadratowych zabudowy mieszkaniowej, składających się na 250 tysięcy mieszkań, w 50 budynkach, z których każdy będzie miał od 35 do 46 pięter. Każdy kompleks mieszkań będzie się składał z dwóch rodzajów pionów: po 8 lub 12 mieszkań na piętrze, z mieszkaniami wielkości dwóch, trzech lub czterech sypialni.

To tutaj ma zamieszkać pierwszy milion mieszkańców miasta. 

W swoim czasie miasto ma wpłynąć pozytywnie na wzrost czterech tysięcy firm międzynarodowych oraz 10 tysięcy firm na terenie kraju. W sumie, w Meikarcie pracę znajdzie około 2 miliony ludzi. 


Najważniejsze zasady według których planowano miasto  jego rozwój można pogrupować w pięć głównych kategorii. Pierwsza z nich dotyczy innowacyjnej sieci transportu i miejskiej infrastruktury. System dróg ma składać się z sieci dróg liczących od 6 do 10 pasów samochodowych i szerokich chodników przeznaczonych dla pieszych, inspirowanych przez te w Nowym Jorku. Dobrze rozplanowana sieć dróg jest kluczowym warunkiem wygody i funkcjonalności miasta dla jego mieszkańców. Reasumując – w Meikarcie ma nie być korków drogowych. Drugim filarem rozwoju miasta jest zieleń miejska. W Meikarcie powstanie gigantyczny, bo liczący aż 100 hektarów Park Centralny, położony jak wskazuje jego nazwa w centrum miasta. Na jego terenie będzie mieściło się mini zoo, jezioro, las, ogród, ścieżki do biegania i spacerów oraz rozległy, zielony teren rekreacyjny dla wszystkich. 

Trzecią ważnym kierunkiem w jakim rozwijać się będzie Meikarta są najnowsze technologie i badania nad ich wykorzystaniem. Swoje siedziby będą miały w mieście trzy narodowe Uniwersytety współpracujące z przemysłowo – informatycznym Centrum Badań. Meikarta ma stać się w przyszłości indonezyjską Silicon Valley.

Czwarty filar dotyczy wszystkiego co związane z biznesem i przedsiębiorczością. W mieście będzie mieściło się m.in. centrum zakupowe o łącznej powierzchni 1,500,000 metrów kwadratowych. W jego skład wejdzie 10 centrów i ulic handlowych, międzynarodowe Centrum Finansów oraz 10 międzynarodowych hoteli pięciogwiazdkowych. 

W końcu, za piąty, szczególnie ważny aspekt planowania miasta uznano sztukę, kulturę, edukację i opiekę zdrowotną. W Meikarcie znajdzie się 5 najlepszych szkół średnich, 10 najlepszych szkół podstawowych, ośrodki zdrowia i międzynarodowe szpitale, biblioteka narodowa, opera, teatr, centrum kultury i sztuki oraz międzynarodowe centrum olimpijskie. 

W architekturze miasta wyróżnić można cztery odrębne style, zainspirowane i wywodzące się z czterech różnych kultur i tradycji: styl amerykański, styl europejski, styl azjatycki oraz architektura nowoczesna. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy od wystawienia na sprzedaż mieszkań w Meikarcie, zgłosiło się 130 tysięcy kupujących. 

Za powstanie Meikarty odpowiedzialne jest Lippo Group, firma deweloperska z Indonezji. Lippo Group powstało w 1950 roku i ma na swoim koncie budowę innych planowanych miast: położnej 30 kilometrów na Zachód od Jakarty Village Karawaci czy Midan City w Korei Południowej. 

Meikarta ma być największym planowanym miastem w całej Indonezji. 

– Chcemy stworzyć miasto, w którym wszystko co potrzebne mieszkańcom do życia i codziennego funkcjonowania było w zasięgu kilku kroków. W ten sposób znacznie podniesie się jakość życia mieszkańców miasta. To bardzo ważne chociaż obecnie termin “jakość życia” nie jest terminem specjalnie popularnym w Indonezji. Jesteśmy przyzwyczajeni do używania samochodów ale to bardzo stresujące. W Meikarcie postaramy się o wszelkie udogodnienia, dzięki którym życie poszczególnych mieszkańców będzie lepsze. Dzięki nim można spędzać więcej czasu z rodziną, masz więcej czasu na przyjemności. Jesteś także szczęśliwy, bo masz blisko do pracy. Na dodatek nie przyczyniasz się do zanieczyszczania powietrza, bo nie używasz samochodu – mówi Ketut Budi Wijaya, szef Lippo Group. 

Meikarta będzie zatem miastem wyjątkowo nowoczesnym, zaplanowanym na kształt międzynarodowych metropolii jak Barcelona czy Nowy Jork – z dbałością nie tylko o każdego mieszkańca i jego codzienny tryb życia ale także o środowisko naturalne i wpływ przedsięwzięcia na zanieczyszczenie powietrza w Indonezji. Wielkie nadzieje wiązane są z potencjałem Meikarty jako miejsca pracy i rozwoju gospodarczego. Już dziś, kiedy miasto powstaje, pracuje w nim ponad 70 tysięcy osób. I to dopiero początek. Urbaniści twierdzą, że Meikarta, jako miasto wyjątkowo nowoczesne i dostosowane do najbardziej wymagających standardów może mieć niezwykle pozytywny wpływ nie tylko na gospodarkę regionu ale także całej Indonezji. 

Tekst sponsorowany.
https://kknews.cc/media/k62jokr.html
https://zhuanlan.zhihu.com/p/33294979
http://k.sina.com.cn/article_5997493124_1657a7b84001002emx.html